کد خبر: ۱۲۸۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، معصومه پارچیان یکشنبه ۲۶ مرداد اظهار کرد: در این روزها گزارش‌های متعددی از مشاهده گرگ در اراضی حاشیه برخی از روستاهای این شهرستان دریافت شده است. با توجه قرار گرفتن در فصل برداشت محصولات کشاورزی، دامداران، کشاورزان، کودکان و سالخوردگان در اراضی کشاورزی و مناطق نزدیک به زیستگاه گرگ به‌منظور برداشت محصولات کشاورزی حضور دارند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهار، استان همدان  ادامه داد: بنابراین برای ایمن ماندن از حمله گرگ، رعایت اصول ایمنی و پیشگیری از ایجاد خسارات مالی و جانی احتمالی ضروری است. خودداری از آزار و اذیت، تحریک و تخریب زیستگاه و لانه گرگ و سایر وحوش، پرهیز از نگهداری توله گرگ و هیبرید کردن بین سگ و گرگ (توله‌کشی از سگ و گرگ) ضروری است.

پارچیان خواستار بیمه کردن احشام، حصارکشی مناسب آغل و محل نگهداری دام و طیور و پرهیز از رها کردن احشام در یک فضای باز شد. مدیریت صحیح پسماند خانگی، خودداری از پراکنده کردن لاشه دام در اطراف روستا و دفن بهداشتی آن در پیشگیری از حمله گرگ مؤثر است.

وی اطلاع‌رسانی به عشایر، کشاورزان، ساکنان روستا و حاشیه شهرها در مراقبت از کودکان، سالخوردگان به‌منظور حضور نیافتن انفرادی کودکان و افراد کهن‌سال را در اطراف و خارج روستا در ساعات ابتدایی و پایانی روز خواستار شد. پرهیز از پراکنده کردن دام به هنگام چرا، استفاده از چند سگ نگهبان و استفاده نکردن از کودکان و سالخوردگان در امر نگهداری و چرای دام نیز مورد تأکید است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بهار اضافه کرد: شکار و صید غیرمجاز گونه‌هایی ازجمله خرگوش، جوندگان و پرندگان موجب کاهش طعمه و گرسنگی حیوانات وحشی ازجمله گرگ می‌شود و تداوم این وضعیت زمینه را برای حمله‌ور شدن این‌گونه به انسان و احشام فراهم می‌کند.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده حضور شکارچیان متخلف یا در صورت مواجهه با هرگونه حمله وحوش موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۵۴۰ به اداره حفاظت محیط‌زیست اعلام کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار